Aug 30, 2009

|| pagi yang gelap ||

pagi yang gelap..

pagi yang kelam...

berubah terang...

pabila suria dipeluk riang ...

sang azura yang xpernah hilang..

tp secebis rasa bersalah muncul di jiwa..,

sinar suria itu terasa pedih,

tatkala cahya menerobos ruang membelai wajah..

" bgun2 . ayah abg kol "

hallo, assalamualaikum= bukan suara abh yg aku dengar...

" bru bgun tdur?"-mak

" a'ah, cuti~"

"xblik umah ka? ecah blik lagi"

"x aci btol ecah,blik sokmo. xkot, mmg nak blik gak. tpi xdapt"

" diq x igt ka?"

ruangan minda mula bersenandung,

mencari mana kurang,

mencari mana jawapan?

namun x ketemu,

walaupun kepala menjadi ligat,

tetap ku xigt , hari ini berapa haribulan...

" xigt apa ?"

" arini kan 30,."

" bfday abah!"

" abah x da kat umah skg, nnt abh blik, wish la eh, anta mesej pun xpa"

ah, seorang anakkah aku?

terigt akhir puasa yg lalu,

giliran harijadi ku menerpa ramadhan..

abah belikan kek,

dismpannya dalam peti,

selsai maghrib, gelap, sunyi sepi rumah kampungku,

keluar dari kamar,

aku tersenyum melihat cahaya lilin di dapur,

dikelilingi ssemua adik beradikku...

kini giliran abah..

sekerat mesej pun xdterimanya dr aku...

kalau insan lain, bukan main lagi aku,

jam 12 suda bersedia dgan mesejnya di draft..

tp jam 12 semalam?

aku masih tertawa di di panggung,

tanpa rasa bimbang ada yang tersinggung..,

pagi yang gelap itu,,

terasa tiada gunanya berubah terang,

buat seorang anak yang kusyuk di ulit lena,

tanpa sedikit rasa berdosa~


xramai abah yang aku ada..

sekadar seorang dalam dunia...

Selamat Ulang Tahun Kelahiran abah...


No comments:

|| chat ||